Floor Bruins (12) uit Meppel schrijft beste gedicht tijdens Regenboogweek

Gepubliceerd op 21 januari 2023 om 10:00

Floor Bruins heeft de Regenbooggedichtenwedstrijd voor de jeugd gewonnen. De 12-jarige leerling van obs Sprinkels kreeg de prijs vrijdag in de klas overhandigd uit handen van Judith van der Steeg en Nathalie van Kasteren van de Stichting Regenboog Meppel.

De stichting organiseerde de wedstrijd tijdens de regenboogweek. "Ik had het echt niet verwacht, want er waren ook heel mooie andere gedichten", vertelde Floor, die overdonderd was bij de bekendmaking. "Ik had het bij de onthulling ook niet gelijk door. Ik schrok er wel een beetje van, maar ben er wel heel blij mee." Floor kreeg het gedicht afgedrukt op een fraaie roze plaat. "Ik heb het geschreven omdat ik vind dat mensen zichzelf moeten kunnen zijn en zich niet anders hoeven te voelen. Ik ben gewoon begonnen en toen ging het eigenlijk vanzelf."

De Regenboogwerkgroep kreeg 47 gedichten ingestuurd, waarvan 37 van kinderen. "De scholen hebben de uitnodiging heel enthousiast opgepakt", vond Nathalie van Kasteren. "In alle gedichten van de kinderen ging het over liefde, geluk, respect en gelijkheid, terwijl de enige voorwaarde was dat het gedicht moest gaan over LHBTIQ+. Als je dan ziet dat kinderen dit eruit halen, zegt dat iets over hoe open-minded ze zijn. Voor hen is het blijkbaar vanzelfsprekend dat je altijd jezelf mag zijn. Daar word ik wel blij van." Floor mag haar winnende gedicht voordragen aan de gemeenteraad.

Floor reageert verrast als ze de gedichtenwedstrijd heeft gewonnen.